COACHING FOR LEDERE OG MEDARBEIDERE
Samtaler om og for deg
De fleste ledere eller medarbeidere som kommer til coaching, kommer fordi de ønsker å bli klokere på seg selv, sin posisjon i organisasjonen de jobber i, forhold til andre der, dilemma de står i, eller viktige valg som skal tas. Eller bare ha et frirom, der tankene kan kles i ord. Som språkfilosofen Wittgenstein uttrykte: Jeg vet ikke hva jeg mener, før jeg har sagt det.
For mange omfatter samtalene også andre deler av livet enn jobben; vi kommer alle ikledd vårt liv og vår historie, når vi kommer på jobb, og vi bærer med oss jobben hjem.
Et coachingforløp kan handle om 1-2 samtaler, eller mange, over en lengre periode.
Coachingprosesser i organisasjoner
I samarbeid med ledere, ledergrupper eller hele organisasjoner, kan vi starte samarbeidet på veien dere ønsker å gå. Vi jobber ut fra helt lokale premisser, det vil si: Gitt hvem dere er, oppgaven dere har, premisser som råder for akkurat dere. Det kan blant annet innebære:
komplekse prosesser som involverer store deler av organisasjonen for å få til en endring dere ønsker eller må gjennom
oppfølging av medarbeiderundersøkelser
kurs i coachende ledelse
kurs i coaching/kollegaveiledning for medarbeidere
ønskede prosesser for lederteam
Det er dere som kjenner organisasjonen, og coachens oppgave er å bidra respektfullt til det dere ønsker å få til. Kanskje er det beste bildet på coachens innvirkning, den samme som enzymets.